Reacția administrațiilor fiscale la pandemia de COVID-19
La 31 martie a.c., Organizația pentru cooperare și dezvoltare economică (OCDE) a publicat un document de referință global care cuprinde măsurile adoptate de autoritățile fiscale pentru a sprijini contribuabili și întreprinderile afectate de pandemia de COVID-19. Măsurile fiscale incluse în document sunt grupate în patru categorii: (i) timp suplimentar pentru rezolvarea unor chestiuni fiscale (prelungirea termenelor-limită, amânarea plăților etc.); (ii) rambursuri rapide pentru contribuabili; (iii) schimbări temporare în politicile de audit și modalități de a asigura securitatea în domeniul fiscal; (iv) servicii îmbunătățite pentru contribuabili și inițiative de comunicare. Scopul acestui document este de a ajuta administrațiile fiscale să determine măsurile adecvate care ar putea fi adoptate pe plan intern și să compare propriile măsuri cu cele adoptate de alte administrații. Documentul va fi actualizat cu timpul, pe măsură ce mai multe informații devin disponibile.
Propunerea Comisiei de a permite Italiei să acorde scutiri de TVA microîntreprinderilor
La 31 martie a.c., Comisia Europeană a propus o decizie de punere în aplicare a Consiliului pentru a prelungi valabilitatea derogării fiscale aplicate Italiei până în 2024, permițând statului italian să acorde o scutire de TVA persoanelor impozabile cu o cifră de afaceri anuală care nu depășește 65.000 de euro. Această propunere are în vedere structura economică a Italiei, care este alcătuită în mare parte din microîntreprinderi. Derogarea ar fi trebuit să expire la 31 decembrie 2019, însă Comisa Europeană a identificat efectele benefice ale prelungirii acestei derogări, care includ printre altele reducerea poverii administrative pentru 1.3 milioane de microîntreprinderi. Impactul bugetar al derogării este considerat a fi neglijabil.
Comisia Europeană a deschis apelul pentru candidaturi pentru furnizorii de servicii de plată care doresc să contribuie la combaterea fraudei în domeniul TVA
La 27 martie a.c., Comisia Europeană a publicat apelul la candidaturi adresat celor implicați în sectorul de plăți care doresc să devină membrii ai grupului de experți privind implementarea pachetului legislativ privind schimbul și transmiterea datelor de plată în scopul combaterii fraudei din domeniul TVA. Acest pachet legislativ a fost adoptat de către Consiliu la 18 februarie 2020 și impune furnizorilor de servicii de plată să transmită informațiile cu privire la plățile transfrontaliere efectuate de persoane din statele membre UE și la beneficiarii acestor plăți. Aceste informații vor fi centralizate, stocate și agregate într-o bază de date europeană, Sistemul Electronic Central pentru Stocarea Informațiilor de Plată (CESOP), iar concordanța acestora va fi verificată în raport cu alte baze de date europene. Experții anti-fraudă din statele membre UE vor avea acces la toate informațiile din CESOP prin intermediul unei rețele numite Eurofisc. Transmiterea datelor ar trebuie să înceapă la 1 ianuarie 2024.