OCDE deschide Convenția privind Pilonul II pentru semnare
OCDE a anunțat marți, 3 octombrie, că a finalizat negocierile referitoare la Convenția multilaterală pentru facilitarea punerii în aplicare a regulii supuse impozitării din pilonul doi (STTR), care este acum deschisă pentru semnare. STTR va permite statelor în curs de dezvoltare să impoziteze anumite plăți din interiorul grupului, în situații în care aceste plăți fac obiectul unei rate nominale de impozitare a profiturilor întreprinderilor de sub 9%. STTR le permite jurisdicțiilor sursă să impună un impozit în situațiile în care nu ar putea face acest lucru în baza prevederilor tratatelor fiscale. Peste 70 de state în curs de dezvoltare, membre ale Cadrului Incluziv, au dreptul de a solicita includerea STTR în tratatele lor. Potrivit OCDE, noul instrument multilateral reprezintă „un pas înainte major în finalizarea activităților legate de Pilonul II”. OCDE a mai transmis că pregătește un plan de acțiune cuprinzător pentru a sprijini implementarea coordonată a Pilonului II, cu sprijin suplimentar și asistență tehnică pentru îmbunătățirea capacității de implementare a statelor în curs de dezvoltare. Textul Convenției, alături de o declarație explicativă, este disponibil aici.
Președinția spaniolă a propus o nouă abordare în doi pași privind Directiva UNSHELL
Președinția spaniolă a Consiliului UE le-a sugerat statelor membre o nouă abordare în doi pași pentru a depăși blocajul în care se află propunerea pentru o Directivă privind utilizarea abuzivă a companiilor fictive (UNSHELL). În baza acestei abordări, propunerea UNSHELL ar deveni un amendament la Directiva privind cooperarea administrativă (DAC) adăugând o dispoziție pentru statele membre de a face schimb de informații referitoare la entitățile fictive, iar în viitor, se va stabili dacă consecințele fiscale ar trebui introduse la nivelul UE. Așadar, în primă fază, această abordare le-ar acorda statelor membre libertatea de a aplica propriile norme anti-abuz pentru entitățile considerate companii fictive. În timpul unei ședințe pe teme fiscale a unui grup de lucru la nivel înalt care a avut loc miercuri, 4 octombrie, majoritatea covârșitoare a statelor membre și-au exprimat susținerea pentru abordarea în două etape sugerată de președinția spaniolă. Totuși, consecințele fiscale nu au fost singurul punct controversat în acest dosar, iar discuțiile referitoare la criteriile care definesc fondul economic al unei companii vor trebui, de asemenea, să continue. Trebuie amintit faptul că, în teorie, dacă Comisia Europeană decide că natura propunerii sale a fost denaturată prea mult în cursul procedurii legislative, ar putea decide să o retragă.
Programul de lucru multianual al Grupului de lucru privind Codul de conduită a fost publicat
Marți, 3 octombrie, Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului, care monitorizează aplicarea Codului de conduită european în domeniul impozitării, a convenit asupra programului de lucru pentru 2023-2028. Potrivit programului, Grupul va începe să monitorizeze caracteristicile fiscale cu aplicare generală notificate de statele membre și va continua să monitorizeze regimurile preferențiale și să evalueze posibilele tendințe. Grupul este, totodată, responsabil pentru procesul european de întocmire a listelor privind țările terțe necooperante pe probleme fiscale. În această privință, programul de lucru prevede că Grupul va continua să lucreze la o posibilă extindere a domeniului de aplicare geografic al listei UE dincolo de cele 95 de jurisdicții curente. „Extinderea progresivă a domeniului de aplicare geografic al listei UE ar trebui să asigure că aceasta rămâne relevantă, eficientă și credibilă în timp, păstrând în același timp un mediu de concurență echitabilă în rândul jurisdicțiilor”, este precizat în document. Într-o etapă ulterioară, va fi nevoie de o revizuire aprofundată a criteriilor utilizate pentru a evalua relevanța jurisdicțiilor selectate și ponderea atribuită acestor criterii de evaluare. În ceea ce privește viitorul criteriu 1.4 legat de informațiile privind beneficiarii reali (BO), Grupul va continua discuția pentru a obține un acord cu privire la acest criteriu cât mai curând posibil. Referitor la impozitarea justă, Grupul ar putea fi invitat să lucreze la consolidarea abordării referitoare la dispozițiile privind fondul economic pentru toate jurisdicțiile 2.2, în coordonare cu OCDE. În final, referitor la impozitarea minimă efectivă, Grupul ar putea explora modul în care poate facilita funcționarea adecvată a normelor Pilonului II utilizând procesul european de elaborare a listelor. Această activitate va începe doar după ce încep să se aplice normele Pilonului II, în coordonare cu OCDE și posibil pe baza unui viitor proces de revizuire inter pares, se subliniază în document.
Etapa de tranziție a CBAM se aplică de la 1 octombrie
Duminică, 1 octombrie, Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) a intrat in procesul de aplicare a etapei de tranziție. În această etapă, CBAM se va aplica doar pentru importurile de ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte, electricitate și hidrogen. Importatorii europeni ai acestor bunuri vor trebui să raporteze volumul importurilor și emisiile de gaze cu efect de seră (GES) integrate în timpul producției, dar fără a plăti o ajustare financiară în această etapă. Deși importatorii trebuie să colecteze date pentru cel de-al treilea trimestru al anului 2023, primul raport al acestora va trebui depus până la 31 ianuarie 2024. Mai mult, a fost introdus un număr de caracteristici flexibile în structura CBAM pentru primul an de aplicare, cum ar fi utilizarea valorilor standard pentru raportarea emisiilor integrate și posibilitatea de a utiliza normele de monitorizare, raportare și verificare ale țării de producție. Etapa de tranziție trebuie să servească drept perioadă de învățare pentru toate părțile interesate, precum și pentru a permite Comisiei Europene să colecteze informații utile privind emisiile integrate pentru a perfecționa metodologia pentru perioada definitivă, care începe în 2026. Începând cu 2026, importatorii vor trebui să cumpere și să declare numărul de „certificate CBAM” corespunzătoare emisiilor GES integrate în bunurile CBAM importate.
ETAF a participat la Congresul CECCAR din București
Organismul reprezentativ al profesiei contabile din Romania (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – CECCAR) a organizat în zilele de marți, 3 octombrie, și miercuri, 4 octombrie, la București cea de-a 24-a ediție a Congresului profesiei contabile, cu tema #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?. Această ediție marchează cea de-a 100-a aniversare a primului Congres al profesiei contabile din România. Cu acest prilej, s-au dezbătut direcții strategice esențiale privind viitorul profesiei contabile din punct de vedere al îndeplinirii obiectivelor economiei globale sustenabile. Marți, 3 octombrie, Președintele ETAF, Philippe Arraou, a prezentat perspectiva profesioniștilor fiscali la nivelul UE și activitatea ETAF. Acesta a explicat că legislația fiscală UE a devenit din ce în ce mai complexă în ultimii ani, iar profesioniștii din domeniul fiscal trebuie să dețină un set de abilități mult mai amplu care să depășească limitele cunoștințelor tradiționale în domeniul fiscal. Președintele ETAF a prezentat trei tendințe în politicile fiscale ale UE care, în opinia sa, ar putea influența profesia în viitor: multiplicarea și complicarea legislației fiscale a UE, eforturile pentru mai multă responsabilitate și transparență fiscală, precum și combaterea evitării obligațiilor fiscale și concentrarea pe intermediari. „Cheia profesiei noastre este să rămânem flexibili și adaptabili”, a concluzionat acesta. Miercuri, 4 octombrie, Michael Schick, ETAF Head of Office, a participat în panelul Fiscalitatea, adaptată pentru transformarea digitală. Acesta a informat participanții la Congres de propunerile legislative curente de la nivelul UE care tratează digitalizarea, inclusiv propunerea recentă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Ceilalți vorbitori din panel au fost Daniela Teodoru și Sia-Nicoleta Jiru de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Marcel Vulpoi de la Vulpoi&Toader Management.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.