Punctul de vedere al ETAF privind propunerea FASTER
Luni, 18 septembrie, ETAF și-a transmis punctul de vedere Comisie Europene cu privire la propunerea referitoare la o Directivă pentru Scutirea mai rapidă și mai sigură de la reținerea la sursă a impozitelor (FASTER). „Suntem de acord cu necesitatea unei inițiative UE pentru simplificarea și standardizarea scutirii de la reținerea la sursă a impozitelor și prin urmare, am salutat această propunere. Am susținut în mod special extinderea domeniului de aplicare pentru a include toate plățile care fac obiectul impozitelor reținute la sursă și nu doar impozitele excedentare pe dividende reținute la sursă din acțiuni tranzacționate public și dobânzi de la obligațiuni tranzacționate public”, susține ETAF. De asemenea, ETAF a recunoscut cele două noi proceduri rapide propuse de Comisia Europeană. Totuși, întrucât sistemul de scutire de la reținerea la sursă a impozitelor ar furniza cele mai bune rezultate, adică, scutire anticipată pentru investitori și o sarcină limitată pentru intermediari, ETAF este de părere că acesta ar trebui să fie sistemul obligatoriu implicit, iar sistemul de rambursare rapidă ar trebui utilizat doar ca soluție de rezervă atunci când scutirea de la reținerea la sursă nu este posibilă. În final, ETAF a susținut introducerea propusă a unui certificat fiscal de reședință la nivelul UE (eTRC), care va permite investitorilor să depună cererea de rambursare a impozitelor reținute la sursă digital printr-un portal online, dar a avertizat că ar trebui incluse doar informațiile strict necesare. Propunerea FASTER a fost, de asemenea, discutată de eurodeputați și experți în timpul unei audieri organizate de subcomisia FISC a Parlamentului European marți, 19 septembrie. Vorbitorii au făcut schimb de idei cu privire la potențialul impact al acestei inițiative asupra scandalurilor „cum-cum” și „cum-ex”; definiția beneficiarilor reali, interacțiunea cu țările terțe și costul registrelor, printre alte subiecte.
Eurodeputații îl consultă pe comisarul european pe probleme fiscale referitor la ultimele propuneri în domeniul fiscal
Marți, 19 septembrie, eurodeputații subcomisiei FISC a Parlamentului European au organizat un schimb de idei cu comisarul european pe probleme fiscale, Paolo Gentiloni. Comisarul a introdus numeroasele acțiuni întreprinse în prezent de Comisie în ceea ce privește politica fiscală, inclusiv propunerile FASTER și BEFIT. În ceea ce privește implementarea Pilonului I al soluției pe doi piloni a OCDE, acesta a declarat că finalizarea Convenției multilaterale până la sfârșitul anului este un obiectiv „realizabil”. Referitor la Pilonul 2, comisarul a transmis că statele membre ar trebui să continue să lucreze intens pentru a transpune directiva până la finalul anului, iar Comisia furnizează toată susținerea pentru a respecta acest termen. Întrebat despre progresul directivei UNSHELL, comisarul s-a arătat încrezător că se poate ajunge la un acord în acest dosar, cu ajutorul președinției spaniole care a făcut din acesta o prioritate. În final, referitor la impozitarea câștigurilor de capital, Paolo Gentiloni a declarat că Comisia este deschisă pentru discutarea chestiunii, întrucât a fost înregistrată inițiativa cetățenească europeană (ECI) cu privire la acest subiect, dar totuși, potrivit acestuia, chestiunea rămâne de competența statelor membre.
Tax Justice Network recomandă o taxă europeană pe avere pe modelul spaniol
Un studiu desfășurat de Tax Justice Network și comandat de grupul Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană din Parlamentul European a concluzionat că este necesar să se introducă o taxă pe averile mari pentru a finanța tranziția ecologică și socială. Studiul, publicat miercuri, 20 septembrie, explorează posibilitatea introducerii unei taxe progresive pe avere la nivelul UE bazată pe modelul taxei de solidaritate adoptată în Spania la începutul lui 2023. Autorii recomandă implementarea unei taxe pe avere moderată și progresivă și transparență completă referitoare la beneficiarii reali pentru toate tipurile de companii și active. Taxa ar avea ca scop obținerea unei contribuții de la 0,5% dintre cei mai bogați oameni din Uniunea Europeană. Aceasta ar reprezenta între 1,7% și 3,5% din capitalul total al acestor persoane. Studiul estimează că prin implementarea unei astfel de taxe, statele membre UE ar putea genera venituri de până la 213,3 miliarde de euro.
Tribunalul European: Regimul privind profitul excedentar din Belgia încalcă normele europene privind ajutorul de stat
Tribunalul European a decis miercuri, 20 septembrie, că decizia Comisiei din 2016 potrivit căreia schema fiscală a Belgiei privind profitul excedentar încalcă normele europene privind ajutorul de stat. Din 2005, Belgia a aplicat într-adevăr o schemă fiscală care scutește de la impozitare anumite profituri „excedentare” ale entităților belgiene care fac parte din grupuri corporative multinaționale. Acele entități pot obține o decizie anticipată de la administrația fiscală belgiană, în special dacă centralizează activități, creează locuri de muncă sau realizează investiții în Belgia. În acel context, profiturile „excedentare”, adică profiturile care depășesc profitul pe care l-ar fi realizat entitățile comparabile de sine-stătătoare care activează în circumstanțe similare, sunt scutite de la impozitul de profit. Potrivit Tribunalului General, Comisia a demonstrat că schema în cauză acorda avantaje fiscale beneficiarilor. De asemenea, a decis că concluzia Comisiei potrivit căreia schema era selectivă prin faptul că făcea diferență între operatorii care erau într-o situație faptică și juridică comparabilă era corectă. Totodată, Tribunalul General a confirmat constatarea Comisiei potrivit căreia schema în cauză era selectivă deoarece nu era deschisă pentru companiile care decideau să nu realizeze investiții, să centralizeze activități sau să creeze locuri de muncă în Belgia. Schema era selectivă și din cauza faptului că nu era deschisă pentru întreprinderile care făceau parte dintr-un grup mic.
Apel la probe privind noile măsuri europene referitoare la recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe
La 14 septembrie, Comisia Europeană a deschis o consultare publică referitoare la pachetul de noi măsuri privind recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe, a cărei publicare este preconizată pentru sfârșitul anului. Pachetul ar include: o comunicare privind maximizarea potențialului mobilității talentelor ca parte a Anului European al Abilităților, o recomandare privind recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe, o propunere legislativă pentru o Rezervă de talente a UE și o propunere pentru o recomandare a Consiliului privind un cadru general pentru mobilitatea în domeniul educației. Comisia ia în considerare să recomande statelor membre să-și alinieze mai bine procesele de recunoaștere a calificărilor cetățenilor din afara UE cu sistemul stabilit de Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind recunoașterea calificărilor profesionale, să simplifice procedurile, să reducă duratele de procesare și să permită accesul la procedurile electronice pentru reducerea sarcinile pentru solicitanți. În special, Comisia dorește să se concentreze pe facilitarea recunoașterii în vederea accesului în profesiile reglementate, îndeosebi pentru „sectoarele de activitate foarte populare”. Părțile interesate pot trimite comentarii la Comisia Europeană până la 12 octombrie 2023.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.